یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ |۳۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 7, 2024
کریمی

حوزه/ دبیر ستاد مرکزی اربعین گفت: ثبت نام متقاضیان سفر اربعین در سامانه سماح، از ساعت ۱۰ صبح امروز آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، مجتبی کریمی، دبیر ستاد مرکزی اربعین با حضور در برنامه سلام خبرنگار، با توجه به آغاز ثبت نام متقاضیان سفر اربعین، چگونگی روند ثبت نام را تشریح کرد.

دبیر ستاد مرکزی اربعین در پاسخ به سوال مجری برنامه درخصوص چگونگی ثبت نام متقاضیان سفر اربعین گفت: متقاضیان سفر اربعین می‌توانند از ساعت ۱۰ امروز با مراجعه به سامانه سماح نقطه حج نقطه آی آرhttp://samah.haj.ir روند ثبت نامشان را تکمیل کنند.

کریمی با توصیه به اینکه متقاضیان هرچه سریعتر ثبت نام را آغاز کنند، درباره مهلت ثبت نام اظهار کرد: ثبت نام تا ماه صفر ادامه دارد، اما توصیه می‌کنیم زائران اربعین برای اینکه سفرشان را مدیریت کنند و هم اینکه خادمانشان بهتر بتوانند برنامه ریزی و امکانات سفر را برای آنان مهیا کنند، با مراجعه به سامانه سماح زمان و مرزهای رفت و آمد خود را انتخاب می‌کنند.

وی افزود: ثبت نام برای سفر اربعین ضروری است از این جهت که برای خروج از مرز، دو چیز الزامی است ثبت نام در سامانه سماح و گذرنامه معتبر.

دبیر ستاد مرکزی اربعین ادامه داد: اعتبار گذرنامه باید شش ماه باشد یعنی از زمانی که می‌خواهند در سامانه ثبت نام کنند گذرنامه شان باید شش ماه اعتبار داشته باشد. زائران می‌توانند هم از گذرنامه زیارتی و هم از گذرنامه عادی بین المللی خودشان استفاده کنند.

کریمی گفت: البته سامانه راهنمایی می‌کند و توصیه ما این است که حداقل برای شروع سفر به عراق گذرنامه باید شش ماه اعتبار داشته باشد، چون ماموران مرزی به صاحبان گذرنامه‌هایی که شش ماه اعتبار ندارد اجازه ورود به عراق نمی‌دهند. متقاضیان اگر چنانچه گذرنامه شان اعتبار ندارد خیلی سریع‌تر برای تمدید اعتبار، اقدام کنند، نیروهای فراجا الان آمادگی دارند و خیلی سریع گذرنامه‌ها را صادر می‌کنند، گذرنامه زیارتی یا گذرنامه عادی تفاوتی ندارد.

وی اضافه کرد: موضوع دیگر این که وقتی زائران روز سفرشان و مرزی که می‌خواهند از کشور خارج شوند انتخاب می‌کنند این به خود زوار اجازه می‌دهد که مرزی را انتخاب کنند که با تراکم مسافر کمتری مواجه است تا هنگام خروج از مرز راحت‌تر باشند و خادمانشان در مرزها هم بهتر بتوانند برنامه ریزی و شرایط و لوازم لازم را برای سفر زائران مهیا کنند.

دبیر ستاد مرکزی اربعین درباره امکان تغییر مسیر سفر بعد از ثبت نام، اظهار کرد: توصیه ما این است که حتی المقدور مرزی را انتخاب کنند که می‌خواهند از آن خارج شوند و روزی را انتخاب کنند که می‌خواهند بروند. همکاران ما در سازمان حج و زیارت اینگونه تغییرات را پیش بینی می‌کنند. فعلا آغاز کار ثبت نام است، اما این موارد جزئی به برنامه اضافه خواهد شد و بعضا می‌توانند چنین کاری را انجام دهند؛ و ثبت نام در سایت سماح باید کامل انجام شود.

کریمی درباره اطلاعات مورد نیاز ثبت نام در سامانه سماح گفت: زائر هنگام ورود به سامانه سماح کاملا راهنمایی می‌شود، شماره گذرنامه، کدملی و نوع بیمه را انتخاب می‌کنند، چون بیمه را در سه پایه مشخص کرده اند، هر آنچه را که لازم است انتخاب می‌کنند و می‌توانند سفرشان را مدیریت بکنند که به موقع انجام شود. وی درباره زمان لازم برای ثبت نام افزود: ثبت نام در سامانه سماح حدود ده دقیقه طول می‌کشد.

دبیر ستاد مرکزی اربعین درباره شرکت طرف قرارداد بیمه و مبالغی که زائر باید برای بیمه پرداخت کند اظهار کرد: سازمان حج و زیارت با بیمه معلم برای زائران قرارداد بسته است، بیمه را در سه سطح درنظر گرفته اند، سطح بیمه پایه هشتاد هزار تومان است و دو سطح دیگر، نود هزار تومان و صد هزار تومان هزینه دارد که هر زائری باتوجه به توان مالی خود یا باتوجه به علاقه مندی خود می‌تواند یکی از این سه سطح را انتخاب کند.

کریمی درباره تفاوت ارائه خدمات در این سه سطح گفت: خدماتی که این سه سطح ارائه می‌دهند یک مقدار فرق می‌کند مثلا بیمه هشتاد هزار تومانی بیمه ناشی از حوادث تا نقص عضو است و مبلغی که به بیمار پرداخت می‌شود با فردی که بیمه اش ۹۰ هزار تومان است، متفاوت است.

وی درباره اینکه پرداخت مبلغ بیست هزار تومان دیگر جدای از مبلغ بیمه افزود: نخیر، آن بیست هزار تومان هم داخل این سه سطح است. سال‌های گذشته با اینکه زائران در عراق به بیماری‌های مختلف همچون گرمازدگی، بیماری‌های زمینه‌ای یا بیماری‌ها دیگری مبتلا می‌شدند وقتی به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کردند، چون هزینه بیمارستان‌ها در خارج از کشور بسیار بسیار گران است دچار مشکلات فراوانی می‌شدند این بیمه خیلی به آن‌ها کمک می‌کند. در موارد دیگر هم این بیمه کمک می‌کند، این بیمه از فوت و نقص عضو گرفته تا درمان در بیمارستان و یا درمان سرپایی را شامل می‌شود و تفاوتش با سال‌های گذشته در این است که سال‌های قبل این بیمه از صد کیلومتری مرزهای خروجی امکان داشت استفاده شود، اما الان باتوجه به اطلاعاتی که در سامانه سماح ثبت می‌کنند دقیقا از درب منزل وقتی که سفر آغاز می‌شود تا زمانی که زائر از سفر برمی گردد این بیمه شامل می‌شود.

دبیر ستاد اربعین گفت: زائران دقیقا از شبی که برنامه سفر را مشخص کردند که بروند، زائر اربعین محسوب می‌شوند تا زمانی که به کشور برگردند.

کریمی درباره امکان تغیر زمان سفر افزود: در ارتباط با تغییرات جزئی سعی بر این است که زائران بتوانند این تغییرات را انجام بدهند، اما بهتر است هنگام ثبت نام از اول درنظر بگیرند که از کدام مرز می‌خواهند خارج شوند، برای این که ما هم بتوانیم سفر آن‌ها را بهتر مدیریت کنیم، مرزهایی که می‌خواهند خارج شوند مشخص شود که هر روز چه تعداد زائر از هر مرز خارج می‌شود اگر زائران بخواهند در طول زمان این موارد را تغییر بدهند به لحاظ هوشمندسازی و مدیریت سفر هم ما و هم زائران را دچار مشکل می‌کند.

وی اضافه کرد: سامانه سماح یکسری توصیه‌های اساسی به زائران دارد، باتوجه به شروع فصل گرما، بیشتر توصیه‌های بهداشتی و پزشکی است در مرحله اول کسانی که می‌خواهند عازم سفر شوند حتما مطمئن باشند که توانایی انجاام این سفر را دارند، در سامانه سماح کاملا توضیح داده چه افرادی و با چه سنینی محدودیت سفر دارند، نکته بعدی این است که در سامانه سماح در مورد انواع بیماری‌هایی که احتمالا افراد مبتلایند یکسری توضیحاتی دارد که آن‌ها مشخص می‌کنند و این کمک می‌کند به ما در هنگام برگزاری مراسم اگر برای کسی مشکلی پیش بیاید با دسترسی به سامانه سماح سریع متوجه شویم.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha